Sport

De PvdA wil: meer gezamenlijk gebruik van sportaccommodaties; extra aandacht voor groepen die te weinig sporten en ondersteuning voor vrijwilligers in de sportverenigingen.

Sport is gezond, het schept een gevoel van saamhorigheid en zorgt voor onderling respect. Bovendien bevordert het gezamenlijk gebruik van sportfaciliteiten de sociale samenhang van verschillende groepen. Het is daarbij van groot belang dat sportvoorzieningen voor iedereen toegankelijk zijn. Het inkomen mag daarbij geen drempel vormen. Ook moet de deelname aan sport door jeugd en jongeren worden bevorderd. Extra aandacht moet er zijn voor groepen inwoners die te weinig aan sport doen, zoals bijvoorbeeld ouderen, allochtone vrouwen, jongeren en mensen met beperkingen. Dit moet tot uitdrukking komen in het subsidiebeleid aan de sportverenigingen.

Relaties met de verenigingen moeten verbeterd worden, zodat tijdig knelpunten worden gezien en er ondersteuning kan worden geboden.

Veel sportverenigingen worden door vrijwilligers op de been gehouden. Het wordt steeds moeilijker om voldoende mensen hiervoor te vinden. Dit is een grote bedreiging voor het voortbestaan van deze verenigingen. Het is van groot belang dat er in Zevenaar een voldoende breed aanbod van sportclubs blijft bestaan.

In de hele gemeente moeten sportvoorzieningen op relatief korte afstand voorhanden zijn.

Een probleem is dat het gebruik van sportaccommodaties nog steeds te eenzijdig is. Het gebruik van een sportveld voor verschillende sporten zou mogelijk moeten zijn. Samen met de verenigingen willen we het multifunctioneel en gezamenlijk gebruik van sportaccommodaties bevorderen.