PvdA Zevenaar: herstel van vertrouwen

23 november 2017

Op woensdag 22 november heeft de PvdA bij de herindelingsverkiezingen één zetel winst weten te boeken. De partij komt nu met drie zetels in de nieuwe gemeenteraad. Een resultaat om tevreden over te zijn.

Misschien hadden we stiekem een zeteltje meer gewild, maar met wat zin voor realiteit weten we dat drie zetels in de nieuwe gemeenteraad voor de PvdA op dit moment zeker geen slecht resultaat is. Dit voorjaar nog ging de PvdA landelijk gigantisch onderuit bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer, na in de afgelopen vier jaar keer op keer afgestraft te zijn in gemeentelijke-, Europese – en provinciale verkiezingen. Daar is nu een kentering in gekomen, voorzichtig nog, maar de weg omhoog is weer in zicht. Bij de herindelingsverkiezingen in Groningen en Friesland deed de PvdA het ook goed; in Leeuwarden is de PvdA weer de grootste partij. Deze resultaten geven hoop voor de gemeenteraadsverkiezingen die in het voorjaar van 2018 in de andere Nederlandse gemeenten worden gehouden. Maar er is nog een hoop werk te doen, we zijn er nog lang niet, het vertrouwen in de PvdA is nog niet terug.
Met de zetel winst in Zevenaar sluiten we een campagne van ruim twee maanden af. Een intensieve campagne, waarin we het uiterste van onszelf hebben gevraagd. Daarbij geholpen door PvdA-leden uit de regio. Het was fijn om zoveel kiezers te spreken, die met ons een schat aan tips en positieve kritiek hebben gedeeld. Het voelt goed dat we loon naar werken hebben gekregen. Een inspiratie voor PvdA-afdelingen in het land die nu druk bezig zijn met hun voorbereidingen op de campagnes in hun gemeenten. Er valt weer wat te winnen. Dat is een prettig gevoel en dat gevoel moeten we vasthouden.

Marcel Lap, kandidaat nr. 6 op de lijst, heeft op basis van het aantal op hem uitgebrachte stemmen het recht op een voorkeurszetel behaald.