Dienstverlening

De PvdA wil: een gemeentelijke apparaat dat helder communiceert met de inwoners; een gebruiksvriendelijke gemeentelijke website en maatwerk voor de inwoners als dat nodig is.

De gemeente is er voor de bewoners. De gemeente is ván de burgers en niet andersom. Diensten die de gemeente aanbiedt moeten daarom toegankelijk en begrijpelijk zijn. We verwachten van de gemeente dat zij actief en duidelijk via diverse media communiceert met de burgers. Dat gaat nu goed bij standaard diensten als het verstrekken en verlengen van paspoorten en rijbewijzen. De gemeentelijke website daarentegen kan op dit gebied nog flink verbeterd worden.

Inwoners komen ook met vragen en verzoeken die niet standaard zijn en door het gebruik van ambtelijke taal lijkt de oplossing soms verder weg dan dichtbij. Ook dan mag je verwachten dat er adequaat gehandeld wordt en dat het uiterste wordt gedaan om de goede informatie te verstrekken. Het door de betrokken ambtenaar meedenken met de aanvrager en alles proberen om uit te vinden hoe deze geholpen kan worden noemen wij ‘maatwerk’.

Formele brieven naar burgers, met vaak ingewikkelde juridische begrippen, moeten begeleid worden met een bijlage waarin een heldere, korte en bondige uitleg staat. Daarin moet ook verwezen worden naar een contactfunctionaris.