Door Marcel Lap op 10 november 2020

Nabeschouwing: Lokaal Belang en CDA blijven de inbreng van oppositiepartijen blokkeren

Met nog de vervelende herinnering van de behandeling van de bezuinigingen van vorig jaar in ons achterhoofd, hadden wij niet de illusie dat dit jaar nieuwe voorstellen van de PvdA en/of de oppositie warm zouden worden ontvangen. Ons voorgevoel kwam uit: bij de behandeling van de nieuwe begroting werden de voorstellen van de coalitiepartijen (Lokaal Belang en CDA) zelf door het college aangeraden. Bijna alle voorstellen van de oppositie werden afgeraden. Dit is andermaal kenmerkend voor de politieke verhoudingen in deze raadsperiode. Na een week hebben we onze wonden gelikt en blikken we terug:

Dit college kiest ervoor om veel moeilijke besluiten voor zich uit te schuiven. Laat een ander het straks maar oplossen. Er worden geen echte keuzes gemaakt. Wat voorgesteld is in de vorige begroting en ook nu weer in 2020 voldoet niet aan de maatstaven van de PvdA, waarbij wij uitgaan van fatsoen en solidariteit. Terugkomen op vorig jaar ingezette bezuinigingen is niet bespreekbaar. De reactie hierop is bedroevend: “wij hebben het vorig jaar besproken”, of “financieel is er niets gewijzigd, dus wij hebben het er niet over”. Jammer, teleurstellend zelfs.

De volledige bijdrage van de PvdA aan het begin van de discussie op woensdag 4 november in de gemeenteraad, over de begroting van Zevenaar en de voorstellen die onze fractie heeft ingediend, kunt u teruglezen in onze digitale Partijding.

De PvdA wil een toekomstbestendige – maar ook een sociale begroting. Daarin past geen afbraak van voorzieningen. De PvdA kiest voor behoud, investeren en een garantie voor zorg en welzijn voor iedereen die het nodig heeft. In onze voorbereiding op deze begrotingsvergadering hebben wij de ruim 25 af geserveerde voorstellen van vorig jaar nog eens doorgenomen. Er zijn pijnlijke bezuinigingen doorgevoerd. Vorig jaar hebben wij ons sterk gemaakt om de pijn weg te nemen, dat doen wij dit jaar en dat blijven wij in de toekomst ook doen. Wij hebben ingezet op behoud van het sociaal domein, behoud en beschikbaarheid van de Gelrepas en het kind-pakket. De PvdA staat voor behoud van kleine en grote evenementen die onze gemeente kleur geven. Wij kiezen ook voor het stimuleren van goed werkgeverschap binnen de gemeentelijke organisatie door de inhuur van derden terug te brengen.

De basisscholen in de gemeente Zevenaar hebben dit jaar de zorgen uitgesproken over de aanstaande bezuiniging op het centrum Natuur en Milieu Educatie De Liemers (NME). Wij delen deze zorg. Ook al wordt door het college onderzocht hoe de NME eventueel in de toekomst kan worden georganiseerd, ligt er wel een zware bezuiniging op deze instelling op tafel. Het zou zonde zijn als deze instelling na 45 jaar moet verdwijnen. Ons voorstel om de bezuiniging op de NME terug te draaien heeft het niet gehaald. Maar wij blijven ons inzetten voor behoud, daar mag u ons aan houden.

In de begroting is weinig ruimte voor nieuw beleid en zeker niet voor partijhobby’s. Dat heeft Lokaal Belang er niet van weerhouden om begin 2020 een voorstel in te dienen om een openbaar toilet te realiseren bij de Breuly. Lokaal Belang heeft daarbij de gemeenteraad voorgehouden dat het onderhoud door vrijwilligers van de Vrienden van de Breuly kan worden uitgevoerd. Inmiddels weten wij beter. Eenmalig moet 40.000 euro worden geïnvesteerd voor de realisatie van een toiletgebouw. Voor het beheer en onderhoud zijn vrijwilligers niet beschikbaar, maar moet hiervoor nog eens 10.000 euro per jaar (dat is ongeveer 200 euro per week!) worden uitgegeven. Zelfs voor enkele raadsleden van het CDA ging dit te ver, maar het toiletgebouw gaat er komen.

In tegenstelling hiermee is de PvdA verbaasd dat gestopt wordt met het mantelzorgcentrum. Dit centrum was in voorgaande jaren juist het argument van de coalitie om te stoppen met het mantelzorgcompliment. Dus géén compliment, géén centrum, maar niets! De PvdA vond en vindt dat wij onze mantelzorgers moeten koesteren en laten blijken dat wij ze waarderen, zeker in dit voor alle mantelzorgers moeilijke corona-jaar. Wij willen het individuele mantelzorgcompliment terug. We hebben zelfs voorgesteld om een bonus aan de mantelzorgers uit te keren. Maar onze waardering voor mantelzorgers kon weer niet rekenen op steun bij de coalitie. Met 17 stemmen (van CDA en LB) tegen en 10 voorstemmers van de oppositie werden de voorstellen van tafel geveegd.

Dus wél een onnodig toilet en géén ondersteuning voor mantelzorgers; als je deze keuzes naast elkaar zet, is het bijna pijnlijk.

Per 1 december wordt in heel Nederland de mondkapjesplicht in publieke binnenruimte van kracht. Wij vinden dat de gemeente Zevenaar aan haar inwoners gratis wasbare mondkapjes moet verstrekken. Helaas werd ook dit voorstel gesmoord in muizenissen over procedures; wie krijgt er wel een en wie niet. Niet iedereen kon zich in ons standpunt vinden waarna een gewijzigd voorstel is aangenomen om alleen aan inwoners die in aanmerking komen voor de Gelrepas gratis mondkapjes te verstrekken. Andere inwoners met een laag inkomen, laat staan met een hoger, komen nu niet in aanmerking. Waarbij de bedoeling van ons voorstel, betrokkenheid en duurzaamheid, geheel uit het oog is verloren.

Met nog een slordige 500 dagen te gaan tot de volgende gemeenteraadsverkiezingen zullen we ons in de on de oppositie blijven inzetten voor een sociale, fatsoenlijke en eerlijke samenleving voor iedereen. Dat is waar de PvdA Zevenaar voor staat.

Marcel Lap

Sinds 1998 ben ik met uitzondering van 4 jaar lid van de gemeenteraad voor de PvdA geweest. In de periode 2014-2018 ben ik geen raadslid geweest, maar heb ik vanuit het afdelingsbestuur de gemeenteraad en de PvdA-fractie in de voormalige gemeente Rijnwaarden gevolgd. In het raadswerk ligt mijn interesse op het gebied van openbare ruimte,

Meer over Marcel Lap