30 april 2020

Theo ten Voorde overleden

Vandaag bereikte ons het trieste bericht dat onze Zevenaarse partijgenoot Theo ten Voorde is overleden. Theo was 78 jaar.

Vanaf de jaren zeventig tot aan zijn pensionering was Theo in diverse functies actief voor onze partij in Zevenaar. Als lid van de gemeenteraad, als bestuurslid, als gedelegeerd lid in diverse organisaties zoals de toenmalige woningbouwstichting ASWZ, teveel om op te noemen. Een rechtgeaarde sociaaldemocraat, met rooie wortels in het “Moskou aan de IJssel”, zoals hij zijn geboorteplaats Deventer weleens gekscherend noemde. Zelfs na de beëindiging van zijn actieve functies voor de PvdA in onze afdeling ontbrak hij eigenlijk op geen enkele afdelingsvergadering of sociale activiteit.

Ook niet nadat hij in het voorjaar van 2015 te horen had gekregen dat hij aan kanker leed. Dat was een klap voor hem, want hij had zich, samen met Thea, zijn levensavond wat anders voorgesteld. Maar dat was voor hem geen reden om bij de pakken neer te zitten. Hij onderging de ene na de andere therapie, soms zag je hem met zijn vertrouwde ruige haardos, soms zonder omdat er weer een chemokuur was gevolgd. Bij alles wat hij door zijn ziekte moest ondergaan bleef Theo steeds opvallend optimistisch en dat optimisme heeft hem nog relatief veel goede jaren opgeleverd, waarin hij zeker niet vergat om te genieten van het leven. Vaak op vakantie op de Canarische eilanden of op zijn geliefde Griekse eiland Samos. En altijd was er die hoop, de moed, de bevrijdende lach; behalve misschien die ene keer toen hij vertelde dat de doktoren hem hadden opgegeven.

Theo heeft alles uit de tijd gehaald die hem was toegestaan. Het deed ons goed om hem tijdens de Kerstborrel van 2019 nog in ons midden te kunnen begroeten; hij vocht tegen de vermoeidheid, maar bleef zolang als zijn conditie het toeliet het goedlachse middelpunt van zijn partijgenoten. Dat beeld willen we vasthouden, temeer daar de huidige omstandigheden het niet toelaten om van dichterbij afscheid van hem te kunnen nemen.

We zullen Theo missen. We wensen Thea, zijn kinderen Frank en Marjolein en hun partners en kinderen veel sterkte met het verwerken van dit verlies.

Theo tussen zijn partijgenoten