Door Marcel Lap op 29 oktober 2021

PvdA Zevenaar wil de hondenbelasting afschaffen

Als het aan de PvdA ligt hoeven hondenbezitters in Zevenaar vanaf 1 januari 2022 geen hondenbelasting meer te betalen. Hiervoor dient de PvdA een voorstel in bij de behandeling van de meerjarenbegroting 2022 -2025 op 3 november a.s.

In de afgelopen jaren is door de PvdA het afschaffen van deze belasting meerdere malen ter sprake gebracht in de gemeenteraad van Zevenaar. Het is een langdurige wens, maar de directe aanleiding om stappen te ondernemen is het voorstel van het college van Lokaal Belang en CDA om de hondenbelasting met 10% te verhogen om tot een sluitende begroting te komen. De hondenbezitters dragen door deze belasting bij aan de algemene voorzieningen en werden bij eerdere bezuinigingen daarom extra aangeslagen. Een meerderheid van de coalitiepartijen CDA en Lokaal Belang bleef in 2019 vasthouden aan deze “blaftaks”.

In juni 2020 is voorgesteld om een onderzoek te doen naar hondenbelasting. Hoeveel geld komt er binnen en waar wordt het – met name richting de honden/hondenbezitters- aan uitgegeven. De rapportage van het college is in het voorjaar besproken in de commissie Middelen. Een nieuw voorstel bij de kadernota in het voorjaar van 2021 om de belasting in enkele stappen af te bouwen sneuvelde. De Zevenaarse hondenbezitters kunnen nog niet rekenen op de steun van de coalitiepartijen Lokaal Belang en CDA.
Bij de meerjarenbegrotingsvergadering van 3 november aanstaande komt de PvdA opnieuw met het voorstel om de hondenbelasting direct per 1 januari 2022 af te schaffen. Door de extra financiële bijdragen van het Rijk in de komende jaren sluit de begroting met ruime, voordelige cijfers. Zelfs na het afschaffen van de hondenbelasting blijft een voordelig saldo zichtbaar.

Hondenbelasting is een oeroude belasting
De hondenbelasting is een oude en algemene belasting. Toen honden nog een werkfunctie hadden, is deze belasting ingevoerd. Je zou kunnen zeggen: een soort wegenbelasting voor het trekken van voertuigen. Daarna is het een algemene belasting geworden, zodat gemeente de ontvangen belasting voor algemeen nut kan inzetten. Hierdoor wordt de hondenbezitter als inwoner van deze gemeente onevenredig zwaar belast, omdat nagenoeg de gehele opbrengst van de belasting (~90%) als algemeen financieel dekkingsmiddel wordt ingezet en nauwelijks voor het creëren van voorzieningen voor honden.

Zevenaar is hiermee niet de eerste gemeente die de hondenbelasting afschaft. In een groeiend aantal gemeenten is deze belasting al afgeschaft. Volgens het CBS (2020) wordt in 162 van de 355 gemeenten geen hondenbelasting meer geheven. Opvallend hierbij zijn: Amsterdam, Rotterdam en alle gemeenten in de provincie Drenthe. Maar ook in onze regio hebben gemeenten deze “blaftaks” al afgeschaft. Arnhem, Brummen, Bronckhorst, Oude IJsselstreek, Rozendaal en Winterswijk gingen ons voor. Nu Zevenaar nog.

Marcel Lap

Sinds 1998 ben ik met uitzondering van 4 jaar lid van de gemeenteraad voor de PvdA geweest. In de periode 2014-2018 ben ik geen raadslid geweest, maar heb ik vanuit het afdelingsbestuur de gemeenteraad en de PvdA-fractie in de voormalige gemeente Rijnwaarden gevolgd. In het raadswerk ligt mijn interesse op het gebied van openbare ruimte,

Meer over Marcel Lap