Door Nathani Niebuur-Sluiter op 29 oktober 2021

PvdA Zevenaar doet voorstellen voor begroting: in 2022 herstel van pijnlijke keuzes uit het verleden

De PvdA Zevenaar vindt dat bij de bezuinigingen in 2019 in onze gemeente zeer pijnlijke keuzes zijn gemaakt door de coalitiepartijen Lokaal Belang en CDA. De PvdA Zevenaar probeert nogmaals alle partijen te overtuigen het anders te doen in 2022. Herstel van beleid gericht op preventie binnen het sociaal domein, op het behoud van activiteiten en voorzieningen op het gebied van welzijn, cultuur en sport in de gemeente (leefbaarheid) en legt de rekening zo min mogelijk neer bij onze inwoners en ondernemers. Wij zien dit niet als nieuw beleid, maar als het herstellen van bezuinigingen om kleur te blijven geven aan onze samenleving waarin iedereen mee mag en kan doen.
De herstelvoorstellen zijn mogelijk, omdat door de extra financiële bijdragen van het Rijk in de komende jaren de begroting met ruime voordelige cijfers afsluit. Geen rode, maar zwarte cijfers dus.

NME (Natuur en Milieu Educatie De Liemers)
In 2019 heeft de coalitie ingestemd om het volledige budget (€ 150.000 per jaar) van de NME (Natuur en Milieu Educatie De Liemers) met ingang van 1 januari 2022 te bezuinigingen. De PvdA wil deze bezuiniging terugdraaien om te voorkomen dat over een paar weken de deur voorgoed op slot gaat. De NME zorgt voor waardering, bewustwording en betrokkenheid bij de directe leefomgeving door kinderen en hun ouders/grootouders/ familie. Mensen die op de basisschool natuur- en milieuonderwijs hebben gehad, hebben meer kennis van en een positievere houding tegenover natuur en milieu. Vele inwoners van onze gemeente kennen en waarderen de lessen van de NME.

Mantelzorgcompliment
Een geldelijk compliment als erkenning en waardering voor mantelzorgers die zoveel voor anderen doen moet, als het aan de PvdA Zevenaar ligt, weer terugkomen. Bij de bezuinigingen is dit compliment wegbezuinigd. Mantelzorgers vormen een belangrijk deel van de informele zorg in Nederland. Dankzij hen kunnen mensen aan wie deze zorg verleend wordt, langer (blijven) meedoen aan de samenleving, wordt er minder snel een beroep gedaan op professionele zorg en verbetert de kwaliteit van leven van degenen die informele zorg ontvangen. Wij zijn van mening dat we onze mantelzorgers moeten koesteren, ontlasten waar nodig en laten blijken dat we ze waarderen.

Behoud Kindpakket en Gelrepas
De PvdA Zevenaar is van mening dat alle kinderen mee moeten kunnen doen in onze samenleving, ongeacht de financiële situatie van hun ouders. Het ontbreken van wettelijke verplichtingen hieromtrent doet niet af aan dit principiële uitgangspunt en morele verplichting. Wij vinden dat met de in 2019 aangenomen versobering van het Kindpakket en Gelrepas, inwoners die hier een beroep op kunnen doen, tekort worden gedaan en het risico op sociale uitsluiting enorm toeneemt. Omdat alle inwoners binnen onze gemeente zoveel mogelijk moeten kunnen meedoen aan de samenleving, willen wij extra budget vrijmaken hiervoor.

Terugdraaien verhoging van OZB
In 2019 heeft het college van Zevenaar (Lokaal Belang en CDA) de onroerende zaak belasting (OZB) voor woningen drie jaar ieder jaar met 5% verhoogd (bedrijven en vereniging 2 jaar 2,5%). De OZB wordt ieder jaar, als het financieel even tegenzit, gebruikt wordt om gaten in de gemeentebegroting te dichten. Om het even of die nu worden veroorzaakt door te ambitieuze uitbreidingsplannen, grote projecten of het volstrekt ontbreken van iedere controle op het sociaal domein. De PvdA Zevenaar kiest ervoor een deel van de extra financiële bijdrage van het rijk te gebruiken om in 2022 deze verhoging terug te draaien. Als het moet betalen we met elkaar de rekening, als het kan om lasten te verlagen moeten we dit ook daadwerkelijk doen voor onze inwoners, ondernemers en verenigingen. Dit wilde de volledige oppositie (PvdA, VVD, SP, Sociaal Zevenaar, Groen Links) al in 2019. Ook in 2022 kiest PvdA Zevenaar hiervoor. En zal dit opnieuw voorstellen bij de discussie over de begroting in de gemeenteraad op 3 november.

Nathani Niebuur-Sluiter

Mijn naam is Nathani Niebuur-Sluiter, 45 jaar en 17 jaar lid van de Partij van de Arbeid. In 2010 ben ik op plek 4 op de lijst gekomen en vanaf 19 maart 2014 fractievoorzitter bij deze mooie rode club waar ik me enorm thuis voel. Ik ben getrouwd, woon in Zevenaar, houd van de zon,

Meer over Nathani Niebuur-Sluiter