Door Privé: Redactie op 1 december 2021

PvdA fel gekant tegen het verhuizen van scholen uit Zonnemaat naar Vestersbos

De basisscholen IKC De Tamboerijn en IKC De Wissel moeten van Lokaal Belang en CDA verhuizen van hun huidige locaties in Zonnemaat naar de locatie Vestersbos. Deze conclusie kunnen wij nu trekken uit het laatste raadsbesluit over de onderwijshuisvesting. De coalitiepartijen hebben in de gemeenteraad doorgedrukt om nog twee varianten voor vestiging van een scholencampus op de locatie Vestersbos te onderzoeken. Beide basisscholen zijn daar onderdeel van. Een opzichtige poging om zand in de ogen te strooien van alle belanghebbenden. Lokaal Belang en CDA proberen oordeel van het kiezer op 16 maart 2022 te ontlopen.
Omwonenden van Vestersbos en zeker ook de inwoners van Zonnemaat, Methen, Zonegge en Molenwijk kunnen na de raadsvergadering van 24 november jl. zeker niet gerust gaan slapen. Wij roepen deze inwoners op om op woensdag 16 maart 2022 een duidelijke stem te laten horen. Een stem op Lokaal Belang en CDA betekent onverbiddelijk het verhuizen van de basisscholen. Een sterkere PvdA en de andere partijen in de huidige oppositie kunnen het tij na 16 maart mogelijk nog keren.

Wat wil de PvdA?
De PvdA heeft altijd aangegeven dat zij voor woningbouw op de locatie Vestersbos is. Naast woningbouw voor jongeren moet zeker ook gedacht worden aan woningen voor ouderen. Het verhuizen van het basisonderwijs uit Zonnemaat is voor de PvdA niet aan de orde. De huidige locaties liggen centraal in het gebied waar ook de kinderen wonen. (Zonnemaat, Methen, Zonegge en Molenwijk).
De PvdA vindt het jammer dat vorig jaar in het haalbaarheidsonderzoek voor het gedeelte van het basisonderwijs niet is gekeken naar nieuwbouw van de scholen op de huidige locaties. Als dat ook onderzocht was, dan hadden wij nu een betere afweging kunnen maken. Voor alle duidelijkheid: de PvdA is voor goede onderwijshuisvesting en vindt dat de huidige gebouwen uit 1968/1969 moeten worden vernieuwd op de plaats waar ze nu staan. Dit alternatief is beter voor de omwonenden aan het Vestersbos, beter voor de ouders van kinderen in onze grote volkswijken, beter voor het onderwijspersoneel en vooral beter voor de kinderen die in ons voorstel niet ten onder gaan in een scholencampus.

Meer informatie nodig? Lees het volledige artikel van Marcel Lap in de digitale Partijding.

Privé: Redactie

Artikelen, geplaatst door “redactie” vallen onder verantwoordelijkheid van de Communicatiegroep van de PvdA Zevenaar.

Meer over Privé: Redactie