Door Marcel Lap op 27 december 2021

Lokaal Belang en CDA blokkeren 25 extra flexwoningen in 2022

De coalitie van Lokaal Belang en CDA in Zevenaar zegt nee tegen 25 extra flexwoningen. Tijdens de raadsvergadering van 22 december jl. hebben VVD, PvdA en GroenLinks een motie ingediend waarin het college van Burgemeester en Wethouders wordt opgeroepen om Zevenaar in te schrijven voor extra geld om in het komend jaar minimaal 25 flexwoningen extra te bouwen. Door de regering wordt een bedrag van 55 miljoen euro vrijgemaakt. Hierdoor ontstaat er extra ruimte voor de huisvesting van onder andere starters, jonge gezinnen, gescheiden mensen, kwetsbare ouderen en statushouders.

De uitslag van de stemming over de motie was helaas weer zeer herkenbaar. De coalitiepartijen Lokaal Belang en CDA en de oppositie stonden voor de zoveelste keer in deze raadsperiode lijnrecht tegenover elkaar. Als gevolg van een paar afwezigen was de uitslag 9 voor (de oppositie) en 14 tegen (de coalitie). Zoals gewoonlijk lijkt het er weer op dat Lokaal Belang en CDA, als het even niet in hun straatje past, met hun machtspositie in de gemeenteraad voorstellen van de oppositie wegstemmen.
We hadden het kunnen voorspellen, omdat in maart 2021 een soortgelijk voorstel om gebruik te maken van een andere stimuleringsmaatregel voor flexwonen ook al van tafel werd geveegd.

In 2019 was er nog raadsbrede steun om mee te doen met een pilot flexwonen. Het voorstel is in de woondeal met de regio ingebracht. Maar tot op heden is geen enkele locatie voor de bouw van flexwoningen (huurwoningen) aangewezen, laat staan dat er zo’n woning is gebouwd.

Teleurstellend is dat wethouder Winters (Lokaal Belang) steeds weer vasthoudt aan de eigen plannen en ideeën. Een niet passend idee van de oppositie wordt daarom telkens weggestemd. Nu wordt er gewezen op de onlangs gemaakte afspraken met de woningbouwcorporaties die ernaar streven in 2022 53 nieuwe sociale huurwoningen te bouwen. Ernaar streven…….jaja; de PvdA ziet dit als de zoveelste gemiste kans. Het voorstel om in te schrijven voor extra gelden komt niet in plaats van de afspraken met de woningbouwcorporatie, maar het zou juist een aanvulling moeten zijn om de bouw van extra flexwoningen in de huursector te stimuleren. Je hoeft de krant of social media maar te raadplegen; vele inwoners roepen om meer woningen. Dan kan juist dit aanbod voor een financiële impuls de start zijn om nog een extra stap te zetten om mooie plannen te ontwikkelen.

Jammer dat wethouder Winters vasthoudt aan de eigen plannen en eerst nog maar eens gaat praten met de woningbouwcorporaties. De PvdA ziet een overeenkomst met Jan Schaefer (PvdA) in 1978. Op zijn verkiezingsaffiche voor de gemeenteraad van Amsterdam in 1978 schreef hij: “in geouwehoer kun je niet wonen.” In Zevenaar geldt dat zeker ook voor de kletspraatjes van wethouder Winters”.

Marcel Lap

Sinds 1998 ben ik met uitzondering van 4 jaar lid van de gemeenteraad voor de PvdA geweest. In de periode 2014-2018 ben ik geen raadslid geweest, maar heb ik vanuit het afdelingsbestuur de gemeenteraad en de PvdA-fractie in de voormalige gemeente Rijnwaarden gevolgd. In het raadswerk ligt mijn interesse op het gebied van openbare ruimte,

Meer over Marcel Lap