Grensposten Bergh Autoweg zijn nu brokstukken vergane glorie.
Bij de bespreking van het bestemmingsplan Buitengebied Zevenaar Noord heeft de fractie van de PvdA het college opgeroepen om samen met het bestuur van Emmerich in gesprek te gaan met de eigenaren van de grond en gebouwen op de grensovergang Bergh. Ooit was het een levendige grensovergang, maar nu is het rommeltje, de naam “de poort van Nederland/Duitsland” niet waardig. Er moet nodig wat aan gebeuren vinden wij.
Normaal rij ik er met gepaste snelheid deze grensovergang voorbij. Een brief van Natuurmonumenten en Landgoed De Steegh (Beek) bij het bestemmingsplan maakte mij genoeg nieuwsgierig om toch eens de afritten te nemen. Wat ik zag valt me niet mee. Er is of was een plan voor een hotel/restaurant in dit gebied, maar het is nu stil rond dit plan. Ook heeft Rijkswaterstaat naar het gebied gekeken om de zoutopslag daar te vestigen, maar het in juni vastgestelde bestemmingplan zou daarvoor onvoldoende ruimte bieden.
Het is volgens ons de hoogste tijd om de rommelige aanblik van deze grensovergang te verbeteren. Het is nu bijna 30 jaar geleden dat de controles en andere douaneformaliteiten aan de landsgrenzen in de meeste Europese landen zijn opgeheven. Ook in de huidige gemeente Zevenaar zijn alle douaneposten met Duitsland verdwenen. In de loop van de tijd zijn de gebouwen in Spijk, Lobith en Babberich gesloopt en is de weg aangepast. Aan de Rijn bij Tolkamer heeft het douanegebouw een andere functie gekregen.
De grensovergang Bergh-Autoweg was een van de grootste grensovergangen van Nederland. Op het hoogtepunt in de jaren tachtig van de vorige eeuw werkten er ongeveer 650 mensen. Tot aan de gemeentelijke herindeling van 1 januari 2005 lag deze toen al opgeheven grensovergang op het grondgebied van de voormalige gemeente Bergh (nu Montferland). Onder meer vanwege veiligheidsredenen is gekozen voor een overheveling naar de gemeente Zevenaar, zodat het eenvoudiger is om de hulpdiensten ter plaatse te laten komen.
Na het opheffen van de grenscontroles zijn aan de noordzijde van de A12 diverse Nederlandse gebouwen gesloopt. De parkeerplaatsen en wegen op het terrein zijn gebleven om de transportsector te faciliteren. Aan de zuidzijde zijn de Duitse gebouwen blijven staan. Het Zollamt Elten-Autobahn staat er verlaten bij. De tijd heeft stil gestaan, want er lijkt niets veranderd te zijn nadat de laatste medewerker de deur heeft afgesloten. De wegen naar andere leegstaande gebouwen op het terrein zijn met barrières afgesloten. Alleen de parkeerplaats langs de A12/A3 is nog toegankelijk en de Raststätte Knauheide (Elten) is nog geopend.
De oproep van de PvdA is door het college van B&W overgenomen. In het college wordt afgestemd wie het voortouw neemt om de betrokkenen bij elkaar te krijgen om van de Grensovergang Bergh een mooie poort van Nederland/Duitsland te maken.
Zoutopslag mogelijk toch bij de grensovergang
Bij de vaststelling van het bestemmingsplan Zevenaar Noord stond onder andere in de reactie van Landgoed De Steegh dat Rijkswaterstaat zou hebben aangegeven dat de locatie aan de grens voor de zoutopslag te klein is. Ondertussen loopt er toch een procedure om te onderzoeken of de huidige zoutopslag van Rijkswaterstaat bij de Zevenaar kan worden verhuisd naar de grensovergang. Mogelijk is hier aan het eind van het jaar meer over bekend.