10 december 2019

Arno Sent overleden

Op zondag 8 december is onze partijgenoot Arno Sent overleden. Veel te vroeg, hij was 70 jaar.

In de zomer werd Arno ziek, met een slechte prognose. Hij zat nog vol plannen, onder andere de verhuizing van Erna en hem naar Millingen. Dat is gelukt, maar het was het laatste dat hij heeft kunnen volbrengen.

Arno had een al een rijk verleden in de PvdA voordat hij naar Spijk verhuisde. Hij was bestuurslid en raadslid voor de PvdA in Doesburg en daarna raadslid in de gemeente Rheden. In 2006 werd hij raadslid in de gemeente Rijnwaarden en hielp hij als fractievoorzitter, samen met een eigen wethouder en fractiegenoten, om in deze gemeente na jaren van afwezigheid de PvdA weer tot een partij van belang te maken. In 2017 deed hij als voorzitter vrijwillig een stapje terug ten gunste van zijn fractiegenote, in de aanloop naar de verkiezingen voor de nieuwe gemeenteraad van Zevenaar, na de fusie tussen deze en zijn gemeente.

Arno was een nuchtere vent, met een goede neus voor wat écht belangrijk was voor Rijnwaarden en hij had een afkeer van teveel vertoon of emotie in het politieke bedrijf. Ook als partijlid had hij een prima inbreng in de afdeling Zevenaar-Rijnwaarden en werd hij gewaardeerd om zijn analytisch vermogen. Op sociale afdelingsactiviteiten was Arno steevast van de partij en genoot hij van het informele contact met zijn partijgenoten.

Naast zijn raadslidmaatschap maakte hij zich bijzonder verdienstelijk in “zijn” dorp Spijk. Hij heeft met het oprichten van de buurtbus, vele harten gestolen van de inwoners op het Gelders Eiland. Daarvoor is hij gewaardeerd met de benoeming tot ereburger van Spijk. Ook was hij lid van een gewaardeerd zangkoor, waar hij veel tijd in heeft gestoken. Na zijn raadslidmaatschap in de gemeente Rijnwaarden werd hij koninklijk onderscheiden. Hij werd benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.

We zullen ons Arno als een warme sociaaldemocraat blijven herinneren. We wensen zijn familie en vrienden sterkte met het verwerken van dit verlies.

Jos Ross

De uitvaartplechtigheid van Arno vindt plaats op zaterdag 14 december om 16.00 uur in het crematorium van Dieren.