Verkeer, bereikbaarheid en openbaar vervoer
De PvdA wil: • zoveel mogelijk voordeel halen uit de verkeerssituatie die ontstaat na het doortrekken van de A15; een goed werkend systeem van openbaar vervoer voor een optimale mobiliteit en maximale veiligheid voor kwetsbare verkeersdeelnemers.De doortrekking van de A15 en de nodige aanpassingen aan het wegennet binnen de bebouwde kom hebben straks forse consequenties voor de gemeente. Nadelige gevolgen op gebied van verkeersdrukte, geluidsoverlast en fijnstof moeten maximaal voorkomen worden. Maar er moet ook aandacht zijn om zoveel mogelijk voordeel uit de nieuwe verkeerssituatie te halen. Uiteindelijk moet dat leiden tot een vermindering van de filedruk en een verbetering van de bereikbaarheid en de leefbaarheid. Denk bijvoorbeeld aan de verbindingen met het Gelders Eiland, door het maken van een nieuwe ontsluiting naar de A12.
De instandhouding en verbetering van het openbaar vervoer in de regio is een belangrijk aandachtspunt. De leefbaarheid van kleinere kernen en de mobiliteit van ouderen en scholieren is er van afhankelijk. Een goed werkend net van (bus-)verbindingen en de aansluiting daarvan op andere vormen van openbaar vervoer is daar een onderdeel van.
Daar waar openbare voorzieningen niet (meer) rendabel blijken te zijn, worden als deel van het openbaar netwerk buurtbussen ingezet die worden gereden door vrijwilligers. Uit de gemeentebegroting moet hiervoor een vaste bijdrage per jaar beschikbaar zijn.
Als blijkt dat er wijken of dorpen zijn waar mensen met een fysieke beperking problemen hebben met het deelnemen aan het verkeer, wordt contact opgenomen met vertegenwoordigers van deze groep. Het doel is om met deze doelgroep de belangrijkste knelpunten te inventariseren en die samen op te lossen.
Veel verkeersdeelnemers binnen de bebouwde kom voelen zich onveilig. Voetgangers en fietsers zijn te vaak het slachtoffer. Uiteraard is het nodig dat de infrastructuur, waaronder een wegprofiel, past bij de gewenste (maximum-) snelheid. Maar er wordt te weinig aandacht besteed aan het gedrag van weggebruikers. Ook hier is voorlichting op scholen belangrijk. Een combinatie van publiciteitscampagnes, over onder andere het gebruik van smartphones in het verkeer of de directe benadering van wijkbewoners die de snelheidslimiet van30 km/u aan hun laars lappen, lijkt ons noodzakelijk.