Werken in Zevenaar en de lokale economie

De coronacrisis heeft voor veel Nederlanders duidelijk gemaakt hoe onzeker hun baan en inkomen is. Het is een onzekerheid die door de doorgaande flexibilisering van de arbeidsmarkt door veel mensen ook al voor corona gevoeld werd. De kwetsbare positie van zzp ’ers en mensen met een tijdelijk of nulurencontract, de concurrentie op arbeidsvoorwaarden, en teveel werk dat niet beloond wordt, zijn allemaal symptomen van een arbeidsmarkt, die niet meer goed functioneert. Waar tegelijkertijd kansen op een mooiere toekomst onbenut blijven.
Dat kan en moet anders. Werk is meer dan alleen een inkomen. Werk is de sleutel tot bestaanszekerheid, waardering, respect en deelname aan de samenleving. Met werk zijn mensen in staat een zelfstandig bestaan op te bouwen en hun talenten te ontwikkelen. Hun inkomen moet een vangnet zonder gaten zijn.

Ondersteuning om volwaardig te participeren
De PvdA wil mensen de ondersteuning bieden om volwaardig te participeren in de Zevenaarse samenleving. Daarom willen wij starten met maatschappelijke banen en het in dienst nemen van bijstandsgerechtigden, waarbij de gemeente zelf het goede voorbeeld geeft.
In een lokale economie is samenwerken essentieel. Alleen door samen te werken met ondernemers, onderwijsinstellingen, het UWV en de sociale partners kunnen we voorkomen dat mensen te lang langs de kant staan, en dat mensen die al langer in de bijstand zitten blijvend en nog verder uit beeld raken. Maar daarmee zijn we er nog niet. Door de samenwerking met lokale ondernemers te zoeken blijven we als gemeente aantrekkelijk voor onze eigen bewoners en bezoekers. De PvdA wil meer aandacht voor het ondernemersloket van de gemeente. We zoeken beschikbare en betaalbare bedrijfspanden voor zzp ‘ers.

Werk moet lonen
Bedrijventerreinen zijn beschikbaar voor bedrijven die mee willen werken aan het bevorderen van de lokale werkgelegenheid. Het in dienst nemen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt is onderdeel van het gesprek tussen gemeente en bedrijven die zich in onze gemeente willen vestigen.
Bijstandsgerechtigden kunnen in de oriëntatieperiode naar een nieuwe baan, ondersteuning van de gemeente verwachten op het gebied van presentatie, reiskosten en inkomensdaling. We accepteren geen inkomensdaling. Van uitkering naar werk moet lonen, zodat mensen zich kunnen richten op het werk en niet op de omstandigheden of consequenties van werk.