De geplande doortrekking van de A15 en verbreding van de A12 leiden tot grote aanpassingen aan het bestaande wegennet. Dat hebben we al gezien op de Arnhemseweg. Het sluiten en/of openen van op- en afritten naar de snelwegen doet daar nog een schepje bovenop. Nadelige gevolgen op gebied van verkeersdrukte, geluidsoverlast en fijnstof moeten maximaal voorkomen worden. Maar er moet ook aandacht zijn om zoveel mogelijk voordeel uit de nieuwe verkeerssituatie te halen. Uiteindelijk moet dat leiden tot een vermindering van de filedruk en een verbetering van de bereikbaarheid en de leefbaarheid. Denk bijvoorbeeld aan de huidige situatie in Babberich. Door het doortrekken van het Witte Kruis naar de nieuwe aansluiting op de A12 bij 7Poort kunnen de leefbaarheid in Babberich en de bereikbaarheid van het Gelders Eiland vergroot worden..
Openbaar vervoer
De instandhouding en verbetering van het openbaar vervoer in de regio is een belangrijk aandachtspunt. De leefbaarheid van kleinere kernen en de mobiliteit van ouderen en scholieren is ervan afhankelijk. Een goed werkend net van (bus-)verbindingen en de aansluiting daarvan op andere vormen van openbaar vervoer is daar een onderdeel van.
Op zaterdag en zondag moet er openbaar vervoer op afroep beschikbaar zijn. Daar waar het openbaar vervoer met bussen verdwijnt omdat het niet (meer) rendabel blijkt te zijn, is de PvdA voorstander van het inzetten openbaar vervoer op afroep of van buurtbussen, gereden door vrijwilligers. Uit de gemeentebegroting moet voor de buurtbussen een vaste bijdrage per jaar beschikbaar zijn. Ook moet er een goede busverbinding van en naar Groot Holthuizen komen. De PvdA blijft zich inzetten voor een treinstation in Groot Holthuizen en nabij de Fashion Outlet. Vanaf het Gelders Eiland moet er een goede aansluiting zijn van de bus op het treinstation in Elten/Duitsland. De Ov-kaart moet ook voor het reizen vanuit Elten kunnen worden ingezet. Gekoppeld aan het opknappen van de brug over de Oude Rijn moet de fietsverbinding naar Elten worden verbeterd.
Verkeersveiligheid
Als blijkt dat er wijken of dorpen zijn waar mensen met een fysieke beperking problemen hebben met het deelnemen aan het verkeer, wordt contact opgenomen met vertegenwoordigers van deze groep. Het doel is om met deze doelgroep de belangrijkste knelpunten te inventariseren en die samen op te lossen.
Veel verkeersdeelnemers binnen de bebouwde kom voelen zich onveilig. Voetgangers en fietsers zijn te vaak het slachtoffer. Het te hard rijden is vaak een oorzaak. Uiteraard is het nodig dat de inrichting van de weg past bij de gewenste (maximum-) snelheid. Maar er moet ook aandacht zijn voor het gedrag van weggebruikers. Een combinatie van publiciteitscampagnes of de directe benadering van (wijk)bewoners die de snelheidslimiet aan hun laars lappen, is noodzakelijk. De PvdA ziet hierin een belangrijke rol voor gemeente en politie.