Recreatie, natuur en landschap

Onze gemeente heeft een opvallend divers landschap dat veel mogelijkheden heeft voor verschillende vormen van recreatie. Er zijn uitstekende voorzieningen aanwezig. Uitbreiding en verdere diversiteit van het aanbod is zeker mogelijk en biedt economisch en voor de werkgelegenheid forse voordelen. De agrarische sector is een belangrijke partner omdat daar veel gebieden worden onderhouden en beheerd. De overheid moet natuurlijk beheer stimuleren met gerichte maatregelen. We ondersteunen de ontwikkeling van meer kleinschalige verblijfsmogelijkheden en verdere uitbreiding van wandel- en vrij liggende fietspaden. Ten behoeve van wandelroutes willen we ook de schouwpaden van het Waterschap Rijn & IJssel in onze gemeente gebruiken. Steun aan NME en andere actieve natuurorganisaties blijft minimaal op gelijk niveau. Het straatmeubilair wordt uitgebreid.

2000 bomen
Mede met het oog op klimaatdoelstellingen willen we in de komende vier jaar 2000 bomen planten in onze gemeente. Behalve dat het nuttig is, verhoogt het ook de natuurbeleving en recreatiemogelijkheden voor onze inwoners. Die 2000 bomen hoeven niet allemaal op één plek te staan; afhankelijk van de ruimte en (water-)condities kan gekozen worden voor verschillende oplossingen; als het doel maar gehaald wordt.