Kunst en cultuur

Kunst en cultuur raakt, verbindt, verheft, ontspant en biedt naast plezier ook stof tot nadenken. Het gaat over wie we zijn, over onze drijfveren en over onze dromen. Zonder de bibliotheek, de muziekschool, de cultuur- en poppodia, de musea en cultuureducatie is het lastig om die dromen te verwezenlijken. Cultuur draagt in al zijn verschijningsvormen bij aan de leefbaarheid in de wijken en kernen van Zevenaar. Voor de PvdA is het belangrijk dat alle vormen van cultuur toegankelijk en betaalbaar zijn voor iedereen en dat elke cultuuruiting van waarde is.

De coronacrisis heeft de culturele sector onevenredig hard geraakt
In veel gemeenten staan (sociaal-) culturele voorzieningen onder druk. Er lijkt vanuit het bestuur weinig belangstelling voor kunst. Het onderhoud van onze kunst in de gemeente is dikwijls achterstallig. Voor mensen met een kleine beurs zijn kunst en cultuur nog te vaak onbereikbaar. En ook de makers hebben het vaak moeilijk bijvoorbeeld om betaalbare atelier- of oefenruimtes te vinden of zich te verzekeren. De coronacrisis heeft de culturele sector onevenredig hard geraakt. De PvdA wil kleinschalige activiteiten op het gebied van kunst en cultuur, bijvoorbeeld culturele festivals, stimuleren. We willen beschikbare en betaalbare oefenruimtes. Verenigingen worden actief ondersteund in het vinden van een nieuwe ruimte, bijvoorbeeld als het oude gebouw moet wijken voor woningbouw. Daarbij staat een multifunctioneel gebruik voorop.

Een Gelrepas en meer samenwerking
Alle kinderen en jongeren moeten mee kunnen doen aan cultuureducatie. We maken dit toegankelijk en betaalbaar door de Gelrepas en/of door samenwerking tussen culturele instellingen en het onderwijs aan te wakkeren. Een grotere regionale samenwerking op het gebied van kunst en cultuur zal de mogelijkheden verbreden en het aanbod vergroten. De PvdA ondersteunt het initiatief om in Zevenaar een beeldenroute te realiseren.