De gemeente Zevenaar na corona

De coronacrisis is een gezondheids-, economische- én samenlevingscrisis ineen. Het is een crisis die de lokale samenleving meer dan ooit onder druk heeft gezet. Als lokale politiek moeten we de vraag ‘hoe de samenleving van morgen eruit ziet’ beantwoorden. De crisis heeft laten zien dat er teveel verdeeldheid en ongelijkheid in ons land bestaat. Juist in onze stad, wijken en dorpen voel je dit direct. Een betaalbare woning, werken voor een fatsoenlijk salaris, het steuntje in de rug als je dat nodig hebt, even kunnen buurten in het buurthuis of naar een repetitie van de zangvereniging gaan: het is voor veel mensen onzeker geworden en dat moet anders.

Een herstelprogramma voor pijnlijke keuzes uit het verleden
De PvdA heeft in het landelijk verkiezingsprogramma laten zien hoe we samen door de coronacrisis heen kunnen komen. Met een herstelprogramma, dat gebaseerd is op investeren in plaats van bezuinigen, steun voor de getroffen sectoren, bijvoorbeeld de horecaondernemers in onze gemeente, en het oplossen van de coronaschulden van mensen, voorkomen we dat de meest kwetsbare mensen het zwaarst getroffen worden. En met de werkgarantie kunnen mensen zich omscholen om elders werk te vinden, zonder dat zij direct hun inkomen verliezen.
Veel van deze zaken vergen landelijke maatregelen en wetgeving. Tegelijkertijd zijn er veel zaken, die je nu al lokaal kan regelen en oplossen. Al voor de coronacrisis stonden de gemeentelijke financiën onder druk door de oplopende tekorten op het sociaal domein en het uitblijven van structurele middelen. Inmiddels wordt er nu vanuit het Rijk weer een hoop gecompenseerd, maar al dat extra geld is wel aan voorwaarden gebonden. De PvdA is juist van mening dat dit geld gebruikt moet worden om pijnlijke keuzes uit het verleden te herstellen.

Niet opnieuw bezuinigen
Het is onverstandig zijn om weer in een reflex van hard bezuinigen te schieten. Met een dergelijke reactie op de coronacrisis worden de publieke voorzieningen lokaal verder afgebroken en vergroot je de ongelijkheid alleen maar. Juist nu is het belangrijk om vast te houden aan onze waarden van bestaanszekerheid, vrijheid, gelijkwaardigheid, solidariteit en duurzaamheid.
Daarbij zetten wij in op schuldhulpverlening, laagdrempelige en toegankelijke zorg. We willen het kindpakket weer uitbreiden. We stimuleren de mantelzorg en voeren het mantelzorgcompliment weer in. Chronisch zieken worden gecompenseerd tot 140% van het sociaal minimum. We helpen ondernemers, waaronder de horeca, die door de crisis in de problemen zijn gekomen met praktische en toegankelijke oplossingen en vermijden hier bureaucratie met veel regeltjes en voorwaarden. In het centrum van de stad heffen we de komende vier jaar geen precariorechten.